Vragen

Op een mooie voorjaarsdag bel ik op hun verzoek aan bij twee senioren. Nee, ze zijn er nog lang niet aan toe, maar ze willen wel voorbereidingen treffen. Want zoals de meeste mensen weten ze eigenlijk maar weinig van een uitvaart, en dat terwijl we er allemaal mee te maken krijgen en het ook geen kleine uitgave is. Daarbij valt er meer te kiezen dan je misschien zou denken. Bovendien willen ze graag dat hun kinderen straks weten waar ze aan toe zijn, zodat die ook beter afscheid kunnen nemen.

Ze doen hun verhaal.  Ik hoor van alles, over hun achtergronden en interesses, over wat ze zeker wel en wat ze vooral niet willen. Daarmee zitten we meteen op het onderwerp mogelijkheden. Zo zien we dat er steeds meer, vaak kleine maar soms ook grote, dingen veranderen. Daardoor kan het afscheid steeds persoonlijker worden, passend bij de overledene en passend bij de nabestaanden. Bijvoorbeeld hun vraag over de rouwauto. Kan dat ook een boerenkar zijn, met een trekpaard ervoor? Ja, dat kan. En daar kan ik ook voor zorgen. En hoe zit het met de kist, mag die door de kinderen gemaakt worden? Ja, dat mag. Daar zitten wel wat voorwaarden aan, maar die kan ik snel uitleggen. En de kaart, kan daar ook een tekening van een van de kleinkinderen op? Jazeker. En wat is dat met die natuurbegraafplaatsen waar je tegenwoordig zoveel van hoort, is dat niet ontzettend duur? Dat valt dan best weer mee als je alle kosten van een gewone begraafplaats optelt. En zo volgen er veel vragen over wat er moet, wat er mag en wat er kan.

Als het plaatje rond is komt de veelgehoorde vraag, wat kost het? We rekenen even alles samen uit, en het echtpaar is verbaasd. Zo weinig? Ze laten me de offertes zien die ze al hebben opgevraagd. Eentje is zelfs tweemaal zo duur. Hoe kan dat?

De uitleg is niet zo moeilijk. Het is gebruikelijk om – soms flink – te verdienen op de bijkomende kosten, zoals drukwerk, vervoer, en ja ook op de kist. Dat doen wij niet, en dat kan omdat we werken vanuit een netwerk van kleine uitvaartverzorgers. Dat scheelt enorm in de kosten die we zelf maken, en dat voordeel werkt door in onze tarieven. Een ander voordeel is dat wat er ook gekozen wordt, het is allemaal mogelijk omdat ons netwerk zoveel meer biedt. “Meer uitvaart voor minder geld!” hoor ik mevrouw roepen. Zo zou ik het niet zeggen, maar daar komt het natuurlijk wel op neer.

Als ik wegga, laat ik twee tevreden mensen achter. Zij hebben hun keuze gemaakt en de plannen vastgelegd in een uitvaartwensenboekje. En we hopen dat het nog heel lang gaat duren, voordat we de gemaakte plannen uit gaan voeren.

Dirk Timmer,
www.viahumana.nl
Via Humana Uitvaartverzorging

 

Wilt u inzicht in wat een uitvaart kan kosten? Kijk op bereken-kosten-uitvaart

Bij overlijden

Meld een overlijden direct op 06 132 45 132

Contact

Via Humana Uitvaartverzorging
is 24 uur per dag,
7 dagen per week
bereikbaar op
06 132 45 132

email: uitvaart@viahumana.nl

Postbus 499
8070 AL Nunspeet

Smithstraat 28 Nunspeet

Meer contactinformatie
Keurmerk Eerlijke Uitvaarten
Netwerk
© Via Humana Uitvaartverzorging - Tel. 06 132 45 132 - Postbus 499 - 8070 AL Nunspeet - uitvaart@viahumana.nl