Tante Jopie

Het is een goede twee weken na de uitvaart van tante Jopie, een vrijgezelle kinderloze dame op leeftijd. Ze was haar hele werkzame leven vroedvrouw geweest, of zoals dat later heette, verloskundige. Er waren dan ook heel wat mensen die haar kenden. Toch was het een vrij kleine uitvaart geweest, met neven en nichten, een handvol vrienden en wat mensen uit de kerk.

Arie en Marie woonden dichtbij tante Jopie en liepen geregeld even bij haar binnen. Ze hadden het vanzelfsprekend gevonden om de zorg op zich te nemen die anders de kinderen op zich hadden genomen. Bij het overlijden van tante Jopie hadden zij het dan ook vanzelfsprekend gevonden dat zij de zorg voor de uitvaart op zich namen. En daarom zit ik nu bij ze voor het nagesprek dat ik gewend ben, een paar weken na de uitvaart.

We praten over de altijd wat vreemde dagen tussen overlijden en uitvaart en natuurlijk over de uitvaart zelf. Ondertussen opent Arie de enveloppe die ik hem gegeven heb. Die bevat de factuur, want ook die wordt persoonlijk overhandigd. Eventuele vragen kunnen zo direct beantwoord worden.

En Arie heeft zeker een vraag. “Weet je zeker dat dit bedrag klopt?” vraagt hij verbaasd. Ik kijk net zo verbaasd nogmaals naar de factuur. Ik zal toch geen reken- of typefout gemaakt hebben?

Maar dat is niet wat Arie bedoeld: “Dit valt mee, we hadden echt op een veel ¬†hoger bedrag gerekend. Dat was in ieder geval wel het geval bij de uitvaart van jouw vader, Marie, en dat is toch alweer een paar jaar geleden.”

Het komt wel vaker voor dat mensen een hogere rekening verwacht hadden dan dat ze uiteindelijk van Via Humana krijgen.  Dat komt doordat Via Humana een andere manier van werken heeft dan bij de meeste uitvaartverzorgers gebruikelijk is.

Na het eerste verdriet over het verlies van een dierbare zijn het vooral de goede herinneringen die belangrijk zijn en ook steeds belangrijker worden. Graag maken we bij Via Humana van de uitvaart een laatste mooie herinnering. Daar doen we in ieder geval ons best voor…

Om dat voor zoveel mogelijk mensen mogelijk te maken, ziet Via Humana af van het berekenen van provisie over geleverde goederen en diensten. Dat betekent dat naast het aanname tarief, alle goederen en diensten voor inkoopprijs in rekening worden gebracht. En geeft een leverancier korting? Dan wordt die korting doorberekend aan de nabestaanden. Zo kunt u er zeker van zijn dat Via Humana zelf geen financieel belang heeft bij de geleverde dienstverlening. En op deze manier kunnen we nabestaanden volledig onafhankelijk adviseren over hun wensen rondom de uitvaart.

Arie knikt. “Dat is fijn, de uitvaart is zeker een goede herinnering, al waren het verdrietige dagen. Maar we hebben ook veel steun ervaren en voelen ons getroost door een mooi afscheid.”

Dan is het mijn beurt om te knikken, want daar doen we het voor…

Dirk Timmer,
Via Humana Uitvaartverzorging

 

Zien wat een uitvaart bij Via Humana kan kosten? Klik hier!

Bij overlijden

Meld een overlijden direct op 06 132 45 132

Contact

Via Humana Uitvaartverzorging
is 24 uur per dag,
7 dagen per week
bereikbaar op
06 132 45 132

email: uitvaart@viahumana.nl

Postbus 499
8070 AL Nunspeet

Kastanjelaan 10 Nunspeet

Meer contactinformatie
Keurmerk Eerlijke Uitvaarten
Netwerk
© Via Humana Uitvaartverzorging - Tel. 06 132 45 132 - Postbus 499 - 8070 AL Nunspeet - uitvaart@viahumana.nl